Cel procedury: Zapobieganie wypadkom w Klubie oraz określenie obowiązków i zadań
personelu Klubu w sytuacji wystąpienia nieszczęśliwego wypadku. Zapewnienie
profesjonalnych działań pracowników, gwarantujących poszkodowanemu dziecku należytą
opiekę i niezbędną pomoc.
Zakres procedury: Procedura dotyczy sprawowania nadzoru na dziećmi oraz ochrony ich
życia i zdrowia w sytuacji wystąpienia wypadku na terenie Klubu.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności:
Rodzice (opiekunowie prawni):
· podejmują wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka
Personel Klubu:
· zapobiega wypadkom poprzez wykonywanie obowiązków zgodnie z przepisami i zasadami bhp
Opiekunowie:
· zapobiegają wypadkom poprzez ustalenie norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w Klubie, zapewniają poszkodowanemu dziecku opiekę, w razie konieczności sprowadzają fachową pomoc medyczną, w miarę możliwości udzielają poszkodowanemu pierwszej pomocy, informują o wypadku Kierownika Klubu oraz rodziców poszkodowanego dziecka.
Kierownik:
· powinien zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę poszkodowanemu, który uległ wypadkowi, powiadomić odpowiednie organy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie Klubu lub podczas zajęć organizowanych poza jego terenem oraz powołać zespół powypadkowy.
Opis procedury:
Zapobieganie wypadkom
Dzieci w wieku żłobkowym bardzo często ulegają nieszczęśliwym wypadkom, do których
dochodzi w rożnych miejscach pobytu dzieci, także w klubach dziecięcych lub w żłobkach.
Zadaniem dorosłych jest więc wyrobienie u dzieci określonych umiejętności i sprawności.
Wiek żłobkowy to pierwszy okres do zdobywania umiejętności i przyzwyczajeń,
kształtowania nawyków i postaw.
Sposoby przeciwdziałania wypadkom dzieci w Klubie
1. Opiekun jest zobowiązany do ustalania norm bezpiecznego zachowania się dzieci podczas ich pobytu w Klubie i omawiania zasad bezpieczeństwa oraz aktualizowania przepisów poprzez:
· przestrzeganie dzieci przed zagrożeniami dzięki organizowaniu zabaw edukacyjnych i wyświetlaniu filmów edukacyjnych,
· uczenie dzieci przewidywania zagrożeń,
· ocenianie zachowań zagrażających zdrowiu w rożnych sytuacjach, także codziennych,
· uczenie zasad postępowania,
· przedstawianie skutków niebezpiecznych zachowań dzięki zabawie, opowiadaniu bajek, inscenizacji, teatrzyków czy wyświetlaniu filmów.
2. Opiekun jest zobowiązany do zapoznawania dzieci z zasadami bezpieczeństwa poprzez rozmowy z zaproszonymi do Klubu gośćmi: policjantami, lekarzami, strażakami.
3. Opiekun ma obowiązek przekazywania dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.
4. Opiekun ponadto ma obowiązek:
· otoczyć wszystkie dzieci ciągłą opieką i zapewnić im nadzór,
· przewidywać sytuacje niebezpieczne i unikać ich,
· tworzyć właściwe warunki do bezpiecznego rozwoju dziecka,
· opracować i wdrażać programy profilaktyczne,
· unikać sytuacji i miejsc niebezpiecznych.
5. Kierownik czuwa nad przestrzeganiem przepisów BHP przez wszystkich pracowników, a w szczególności:
· pilnuje przestrzegania procedur bezpieczeństwa obowiązujących w Klubie,
· umieszcza w widocznym miejscu plan ewakuacji,
· dba o zaopatrzenie placówki w odpowiednią liczbę apteczek i sprzętu gaśniczego,
· zapewnia właściwe oświetlenie,
· dba o zabezpieczenie gniazdek elektrycznych, przewodów elektrycznych oraz nagrzewających się elementów systemu grzewczego,
· dba o okresowe kontrole obiektu Klubu
Postępowanie w razie wypadku:
1. W razie wypadku powodującego ciężkie uszkodzenie ciała, wypadku zbiorowego bądź
śmiertelnego kierownik lub inny pracownik Klubu, który uzyskał wiadomość o wypadku, podejmuje następujące działania:
· dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza, ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo, takie jak np. wybuch gazu lub pożar,
· niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę,
· sprowadza fachową pomoc medyczną,
· w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy,
· informuje o wypadku kierownika, pracownika służby BHP,
· wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa,
· nie dopuszcza do zatarcia śladów zdarzenia, wstępnie zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych,
· relacjonuje przebieg zdarzenia, jeśli był jego świadkiem,
· informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz poszkodowanego, jeśli takie się pojawiły,
· sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia. Jeśli opiekun ma w tym czasie pod opieką grupę dzieci – prosi o nadzór nad swoimi wychowankami innego opiekuna.
2. każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
· rodziców(opiekunów) poszkodowanego,
· pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy obsługującą Klub oraz społecznego inspektora pracy;
· organ prowadzący
3. wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora.
4. wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie Państwowego Inspektora Sanitarnego.
5. O wypadkach zawiadamia kierownik lub upoważniony przez niego pracownik Klubu.
Postępowanie powypadkowe:
1. Niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o wypadku kierownik Klubu jest zobowiązany powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku. Przed rozpoczęciem pracy zespołu powypadkowego kierownik lub upoważniony przez niego pracownik zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
2. Zespół powypadkowy wykonuje następujące czynności:
· przeprowadza postępowanie powypadkowe,
· sporządza dokumentację powypadkową, w tym protokół powypadkowy (Załącznik 3)
· Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń.
· Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu omawiane są na zebraniu z pracownikami.
Zadania zespołu powypadkowego:
1. Zbadać przyczyny i okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku.
2. Wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego i wszystkich świadków wypadku.
3. Zasięgnąć opinii lekarza lub innych osób, jeśli zachodzi taka potrzeba (np. odpowiednich specjalistów, gdy doszło do ulotnienia się gazu, zalania z pękniętej rury, zatrucia pokarmowego).
4. Sporządzić protokół powypadkowy
Zadania przewodniczącego zespołu powypadkowego:
1. Kierować pracą komisji powypadkowej
2. Zajmować decydujące stanowisko w kwestiach spornych wynikłych podczas prac zespołu
3. Powiadomić osoby reprezentujące poszkodowane dziecko o przysługujących im prawach w toku postępowania powypadkowego.
4. Dopilnować poprawności sporządzanej dokumentacji powypadkowej.
5. Umożliwić członkom zespołu przedstawienie zdań odrębnych i zamieszczenie ich w protokole powypadkowym.
6. Dopilnować właściwego i terminowego sporządzenia protokołu powypadkowego (nie później niż w ciągu 14 dni od daty uzyskania zawiadomienia o wypadku)
7. Dopilnować, aby protokół powypadkowy został podpisany przez wszystkich do tego zobowiązanych, w tym kierownika Klubu.
8. Dopilnować, aby z protokołem zostali zapoznani rodzice/opiekunowie prawni poszkodowanego dziecka.
9. Dopilnować, aby protokół powypadkowy został przekazany upoważnionym do tego organom.
Protokół powypadkowy:
1. Z treścią protokołu powypadkowego i innymi materiałami postępowania powypadkowego zaznajamia się rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego małoletniego.
2. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w Klubie.
3. Protokół powypadkowy doręcza się:
· osobom uprawnionym do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
· organowi prowadzącemu na jego wniosek,
· kuratorowi oświaty na jego wniosek.
4. Protokół powypadkowy podpisują członkowie zespołu oraz kierownik.
5. Zastrzeżenia do ustaleń protokołu:
· mogą złożyć osoby uprawnione do zaznajomienia się z materiałami postępowania powypadkowego,
· składa się w ciągu siedmiu dni od dnia doręczenia protokołu,
· składa się ustnie do protokołu powypadkowego lub na piśmie przewodniczącemu zespołu,
· rozpatruje organ prowadzący,
· mogą dotyczyć w szczególności: niewykorzystania wszystkich środków dowodowych niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego, sprzeczności istotnych ustaleń protokołu z zebranym materiałem dowodowym.
6. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń do protokołu organ prowadzący może:
· zlecić dotychczasowemu zespołowi wyjaśnienie ustaleń protokołu lub przeprowadzenie określonych czynności dowodowych,
· wyznaczyć nowy zespół w celu ponownego przeprowadzenia postępowania powypadkowego.
Obowiązki Kierownika
1. Zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę dziecku, które uległo wypadkowi.
2. Powiadomić o wypadku na terenie Klubu:
· pracownika służby BHP,
· społecznego inspektora pracy,
· rodziców poszkodowanego dziecka: przy wypadkach cięższych – poinformowanie, że zostało wezwane pogotowie, bez konsultacji z rodzicami; przy wypadkach lekkich – ustalenie z rodzicem potrzeby wezwania pogotowia oraz wcześniejszego przyjścia rodzica do Klubu,
· organ prowadzący,
· właściwego prokuratora i kuratora, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy,
· właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego, jeśli jest podejrzenie zatrucia
3. Zabezpieczyć miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
4. Podjąć decyzję o naruszeniu miejsca wypadku, jeśli wymaga tego konieczność ratowania osób lub możliwość zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.
5. Powołać zespół powypadkowy.
6. Wyznaczyć przewodniczącego zespołu powypadkowego.
7. Zbadać okoliczności i przyczyny wypadku
8. Sporządzić dokumentację powypadkową.
9. Podpisać protokół powypadkowy.
10. Zapoznać z protokołem powypadkowym rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego dziecka
11. Doręczyć protokół powypadkowy właściwym organom
12. Omówić z pracownikami placówki przyczyny zaistniałego wypadku i podjąć działania zapobiegawcze.
13. Wpisać wypadek do rejestru wypadków (Załącznik 6).
14. Należy pamiętać, że wszelkie decyzje związane z leczeniem dziecka podejmują rodzice. Jeśli nie będą wyrażali zgody na udzielenie pomocy medycznej zaproponowanej przez przybyłego do Klubu lekarza, jedyne co może zrobić kierownik, to zastosować argumentację i perswazję słowną.