REGULAMIN ORGANIZACYJNY KLUBU DZIECIĘCEGO W SZYDŁOWIE
Regulamin Organizacyjny Klubu Dziecięcego działającego w Szydłowie w budynku 43a, określa ogólne zasady i organizację wewnętrzną Klubu.
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1. Klubie Dziecięcym, Klubie, placówce – należy przez to rozumieć Klub Dziecięcy w Szydłowie;
2. Regulaminie Organizacyjnym, Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Klubu Dziecięcego w Szydłowie;
3. Statucie – należy przez to rozumieć statut Klubu Dziecięcego w Szydłowie;
4. Kierowniku, Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy działające w Klubie Dziecięcym w Szydłowie;
5. dzieciach i rodzicach – zgodnie z zapisami ustawy należy przez to rozumieć dzieci oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych oraz inne osoby którym sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem;
6. opiekunie – należy przez to rozumieć osobę, posiadającą kwalifikacje zgodne z wymogami Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
§ 2.
1. Klub Dziecięcy w Szydłowie jest gminną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której organem prowadzącym jest Wójt Gminy Szydłowo.
2. Klub działa na podstawie:
1) ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, 743, 858.);
2) ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, 721.);
3) ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641, 1693, 1872, z 2024 r. poz. 858, 1089. );
4) statutu Klubu Dziecięcego w Szydłowie;
5) niniejszego Regulaminu.
6) innych przepisów prawa.
§ 3.
Regulamin Organizacyjny określa wewnętrzną organizację pracy Klubu Dziecięcego, w tym: czas pracy Klubu, ramowy rozkład dnia pobytu dziecka w Klubie, procedurę ustalania corocznej przerwy wakacyjnej, zasady funkcjonowania Klubu w tym: przyprowadzania oraz odbioru dzieci, zasady związane ze zdrowiem dzieci, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie Klubu.
§ 4.
1. Celem działania Klubu jest zapewnienie opieki w warunkach umożliwiających rozwój psychiczny i fizyczny dzieci właściwy dla ich wieku, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych – z szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności oraz wspomaganie rodziców w wychowaniu dzieci.
2. Zadania Klubu obejmują:
1) zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych;
2) zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej, przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka, w tym niepełnosprawności;
3) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, uwzględniających rozwój psychomotoryczny dziecka, właściwych do wieku dziecka, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych, dostosowanie do rodzaju niepełnosprawności.
Rozdział 2
Organizacja pracy i zasady funkcjonowania Klubu Dziecięcego
§ 5.
W skład Klubu Dziecięcego wchodzą następujące stanowiska:
a) Kierownik Klubu Dziecięcego;
b) Główny Księgowy;
c) Stanowisko ds. Kadr i Płac;
d) Opiekunki Dziecięce;
e) Woźna.
§ 6.
1. W Klubie Dziecięcym funkcjonują dwie grupy składająca się z 15 dzieci.
2. Zasady rekrutacji dzieci do Klubu Dziecięcego określa Statut.
3. Kierownik Klubu może utworzyć podgrupy powierzając poszczególną podgrupę dzieci opiece konkretnemu opiekunowi.
§ 7.
1. Organizacja Klubu Dziecięcego i obsada kadrowa uwarunkowane są liczbą dzieci uczęszczających do klubu, ich potrzebami oraz liczbą godzin pracy placówki.
2. Szczegółowy stan i strukturę zatrudnienia na dany rok kalendarzowy określa roczny plan pracy.
§ 8.
Klub Dziecięcy organizuje opiekę nad dziećmi w godzinach od 6:30 do 16:30 przez cały rok we wszystkie dni robocze, z wyjątkiem ustanowionych przerw i ustalonej zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie przerwy wakacyjnej.
§ 9.
Codzienną organizację pracy w Klubie określa ramowy rozkład dnia:
GODZINA
CZYNNOŚCI
6:30- 8:00
Otwarcie Klubu Dziecięcego; schodzenie się dzieci, zabawy swobodne w kącikach zainteresowań, zabawy indywidualne wspierane przez opiekunkę.
8:00- 8:30
Przygotowanie do śniadania; czynności opiekuńczo-higieniczne, kształtowanie nawyków samoobsługowych. Przewijanie dzieci młodszych przez opiekunki.
8:30- 9:00
Śniadanie; pomoc dzieciom przy spożywaniu posiłków oraz kształtowanie nawyków samodzielnego jedzenia.
9:00-9:30
Czynności higieniczno- pielęgnacyjne po posiłku; nauka korzystania z nocnika, nauka mycia rączek i zębów. Przewijanie dzieci młodszych przez opiekunki.
9:30-10:00
Realizacja zadań wychowawczo- edukacyjnych; zabawy muzyczno- ruchowe, zabawy rozwijające strefę mowy i myślenia, zabawy sensoryczne, zabawy wspierające rozwój emocjonalny i społeczny.
10:00-11:30
Zabawy wspierające rozwój motoryki dużej i małej na świeżym powietrzu; W razie niepogody zabawy na Klubowym wewnętrznym Placu Zabaw.
11:30- 11:45
Przygotowanie do obiadu; czynności higieniczno- pielęgnacyjne. Przewijanie dzieci młodszych przez opiekunki.
11:45- 12:10
I obiad; ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami, nauka zasad wspólnego spożywania posiłków. Pomoc opiekunki w trakcie jedzenia przez najmniejsze dzieci.
12:10-12:20
Przygotowanie do drzemki; czynności higieniczno- pielęgnacyjne. Przewijanie dzieci młodszych przez opiekunki.
12:20- 14:00
Drzemka; nauka samodzielnego wyciszania, czytanie bajek, muzyka relaksacyjna, dziecięce masażyki dla dzieci z trudnością w wyciszeniu.
14:00- 14:15
Czynności pielęgnacyjno -higieniczne; nauka korzystania z nocnika. Przewijanie dzieci młodszych przez opiekunki.
14:15- 14:35
II obiad zupa; nauka prawidłowego utrzymywania łyżki, rozwój koordynacji oko-ręka. Pomoc opiekunki przy dzieciach młodszych.
14:35- 16:30
Zabawa swobodna dzieci w kącikach zainteresowań; wspólne czytanie bajek, zabawy indywidualne z opiekunką dziecięcą. W trakcie ładnej pogody zabawy na świeżym powietrzu na Klubowym placu zabaw. Czynności pielęgnacyjno- higieniczne dostosowane indywidulanie do dzieci. Rozchodzenie się dzieci.
16:30
Zamknięcie Klubu Dziecięcego.
§ 10.
1. W czasie pobytu w Klubie Dziecięcym dziecko powinno być zaopatrzone przez Rodziców w:
a) kocyk z prześcieradłem na leżak + poduszka;
b) zapas pieluch;
c) chusteczki nawilżane;
d) chusteczki higieniczne wyciągane;
e) maść do pielęgnacji okolic pieluszkowych (w fabrycznym opakowaniu);
f) mały ręcznik do rąk, ręcznik papierowy;
g) ubrania na zmianę (3 komplety);
h) wygodne kapcie;
i) nieprzemakalny śliniak lub fartuszek;
j) w okresie jesienno- zimowym zestaw outdoorowy (nieprzemakalne spodnie, kurtka oraz buty)
k) ewentualnie – według potrzeb dziecka – smoczek, bidon na wodę, ulubioną przytulankę.
2. Wszystkie rzeczy powinny być trwale oznaczone imieniem i nazwiskiem dziecka.
§ 11.
1. Ze względu na organizację dnia oraz godziny posiłków, Rodzice mogą przyprowadzać dzieci do godziny 8:30.
2. Nieobecność dziecka należy zgłosić poprzez aplikacje 4Parents lub drogą telefoniczną w dniu poprzedzającym dzień nieobecności – najpóźniej do godz. 8.00 tego samego dnia.
3. Odbierać dzieci z placówki mogą:
1) rodzice lub prawni opiekunowie;
2) inne pełnoletnie osoby na pisemne upoważnienie wystawione przez rodziców lub prawnych opiekunów;
3) dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej osobie niż wymienionej w upoważnieniu, jednak wyłącznie po uprzednim osobistym lub pisemnym zgłoszeniu takiej informacji przez rodzica, zgłoszenie takie podlega dodatkowej weryfikacji przez wyznaczonych przez Kierownika pracowników Klubu.
4. Pracownik Klubu Dziecięcego może odmówić wydania dziecka w przypadkach określonych w Statucie.
5. W przypadku nie odebrania dziecka z Klubu Dziecięcego przez rodziców lub osobę upoważnioną, najpóźniej w ciągu godziny po zakończeniu pracy Klubu, także w sytuacji nie przybycia zawiadomionej osoby lub braku kontaktu a rodzicami/osobami upoważnionymi Kierownik Klubu lub pracownik może powiadomić najbliższą jednostkę policji.
§ 12.
1. Klub Dziecięcy zapewnia trzy posiłki dziennie: śniadanie, obiad (dwudaniowy) i podwieczorek.
2. Żywienie odbywa się zgodnie z przepisami sanitarno-epidemiologicznymi oraz normami żywienia dzieci dostosowanymi do ich wieku.
3. W przypadku alergii pokarmowej rodzice są zobowiązani dostarczyć pełną listę produktów uczulających dziecko oraz zaświadczenie od lekarza.
Rozdział 3
Personel Klubu Dziecięcego
§ 13.
1. Kompetencje i zadania Kierownika Klubu określa Statut Klubu Dziecięcego.
2. W czasie nieobecności Kierownika Klubu jego zadania przejmuje osoba przez niego upoważniona.
§ 14.
Kierownik Klubu opracowuje roczny plan pracy Klubu, który określa:
a) organizację opieki pielęgnacyjnej, wychowawczej i edukacyjnej nad dziećmi,
b) liczbę dzieci przyjętych oraz oczekujących na przyjęcie,
c) stan i strukturę zatrudnienia w Klubie,
d) termin przerwy wakacyjnej w danym roku kalendarzowym.
§ 15.
1. Do obowiązków opiekunów należy między innymi:
nadzór nad bezpieczeństwem i zdrowiem powierzonych im dzieci,
postępowanie zgodnie z Kodeksem Etyki,
przestrzeganie Praw Dziecka,
przestrzeganie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, oraz higienie osobistej,
tworzenie warunków wspomagających całościowy harmonijny rozwój dzieci poprzez prawidłową opiekę i prowadzenie zajęć dydaktycznych,
wyrabianie u dzieci nawyków higienicznych, kulturowych oraz samodzielności,
prowadzenie obserwacji zdrowotnej i wychowawczej,
współpraca z rodzicami,
stosowanie się do ustalonego planu dnia klubu,
przygotowanie i prowadzenie dokumentacji niezbędnej do pracy z przydzieloną grupą,
natychmiastowe zawiadamianie kierownika klubu oraz rodziców o zauważonym w placówce wypadku, zagrożeniu zdrowia lub życia oraz ostrzeganie współpracowników oraz innych osób o zagrażającym niebezpieczeństwie,
zgłaszanie kierownikowi wszelkich nieprawidłowości w funkcjonowaniu Klubu, wszelkich uszkodzeń i zagrożeń,
planowanie własnego rozwoju zawodowego, ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
realizacja zaleceń Kierownika Klubu oraz organu założycielskiego,
wykonywanie wszelkich innych prac przydzielonych przez Kierownika lub organ założycielski wynikających z bieżącej działalności placówki oraz niezbędnych dla jej prawidłowego działania.
2. Opiekun we własnym zakresie prowadzi dziennik zajęć, w którym opisuje podejmowane z dziećmi aktywności oraz swoje spostrzeżenia dotyczące rozwoju i zachowania dzieci.
3. Personel ma prawo:
a) odmówić przyjęcia dziecka chorego,
b) odmówić wydania dziecka osobie nieupoważnionej.
§ 16.
Rodzice, Kierownik Klubu i pracownicy wspólnie, na bieżąco współpracują w sprawach opieki, wychowania i edukowania dzieci przede wszystkim poprzez:
a) organizowania zebrań z rodzicami, zajęć otwartych i uroczystości mających na celu wymianę informacji oraz dyskusję na tematy opiekuńczo- wychowawcze,
b) zapoznanie rodziców z organizacją Klubu,
c) zapoznanie rodziców z planami pracy w grupie, prowadzenie konsultacji i porad rodzicom w zakresie opieki nad dziećmi.
§ 17.
1. Zaobserwowane u dziecka sińce, inne urazy poddaje się ocenie opiekunek. Jeżeli uznają one po konsultacji z Kierownikiem Klubu, że urazy te mogą wskazywać na to, że są one skutkiem stosowania wobec dziecka przemocy fizycznej lub molestowania seksualnego, bezpośredni opiekun dziecka sporządza stosowną dokumentację opatrzoną datą i podpisami: własnym i Kierownika Klubu. O sporządzeniu notatki służbowej informuje się odbierającego rodzica dziecka lub osobę upoważnioną do odbioru dziecka.
2. Jeżeli urazy zostaną zaobserwowane u dziecka ponownie, bądź jeżeli, urazy stwierdzone po raz pierwszy nie budzą wątpliwości w ocenie personelu Klubu, że są one przejawem przemocy, Kierownik Klubu obowiązany jest skierować do odpowiednich instytucji zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa znęcania się nad dzieckiem.
Rozdział 4
Zasady obowiązujące rodziców
§ 18.
1. Rodzice dziecka uczęszczającego do Klubu są zobowiązani:
a) przestrzegać statutu Klubu, niniejszego Regulaminu oraz pozostałych dokumentów, ogłoszeń i komunikatów wydawanych przez Kierownika Klubu i organu założycielskiego.
b) przyprowadzać do Klubu dzieci zdrowe – bez objawów chorobowych, czyste, przebrane oraz ubrane odpowiednio do pory roku,
c) powiadomić o chorobie dziecka klub dziecięcy poprzez aplikację bądź drogę telefoniczną,
d) przyprowadzać i odbierać z Klubu dziecko osobiście lub przez inną upoważnioną na piśmie osobę, w godzinach zadeklarowanych we wniosku o przyjęcie dziecka,
e) korzystać tylko z pomieszczeń wyznaczonych dla rodziców tj. szatnia,
f) brać udział w zebraniach organizowanych przez Kierownika Klubu,
g) ponosić terminowo opłaty związane z pobytem i wyżywieniem dziecka na postawie zawartej umowy pomiędzy Kierownikiem Klubu a rodzicem,
h) przestrzegać procedur oraz stosować się do poleceń i próśb personelu Klubu w kwestii przestrzegania regulaminu Kubu,
i) zgłaszać zmiany numerów kontaktowych i adresów zamieszkania.
2. Rodzice mają obowiązek powiadomić Kierownika Klubu o stwierdzeniu choroby zakaźnej oraz po nieobecności dziecka dostarczyć zaświadczenie lekarskie o tym, że dziecko jest zdrowe lub osobiste oświadczenie o stanie zdrowia dziecka.
3. W przypadku kataru i/lub kaszlu alergicznego rodzice są zobowiązani przedstawić stosowne zaświadczenie od lekarza specjalisty ze sprecyzowaniem rodzaju alergii.
§ 19.
W celu zapewnienia dziecku bezpiecznych warunków pobytu w Klubie Dziecięcym, nie dopuszcza się posiadania przez nie drobnych przedmiotów oraz biżuterii.
Rozdział 5
Zasady odpłatności w Klubie
§ 20.
1. Opłatę za pobyt dziecka w Klubie dziecięcym oraz wyżywienie należy uiszczać przelewem na konto bankowe Klubu Dziecięcego w Szydłowie.
2. Zasady przyjmowania opłat za pobyt i wyżywienie dziecka oraz zwrotu opłaty za wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w Klubie dziecięcym:
a) opłatę za pobyt dziecka w Klubie i opłatę za wyżywienie wnosi się z góry, do 5 dnia każdego miesiąca, co oznacza, że w najpóźniej w tym dniu każda z opłat powinna znajdować się na koncie klubu,
b) okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy,
c) w Klubie opłata za wyżywienie podlega proporcjonalnemu zwrotowi w wysokości stanowiącej iloczyn dni nieobecności i wysokości dziennej stawki żywieniowej. Zgłoszenie nieobecności dziecka do godz. 08.00 spowoduje odliczenie za niewykorzystane żywienie od dnia zgłoszenia. Rozliczenie pobranej opłaty za wyżywienie następuje w kolejnym miesiącu kalendarzowym.
§ 21.
Klub Dziecięcy nie ponosi odpowiedzialności za wartościowe rzeczy przynoszone do placówki, nie wiążące się z jego działalnością statutową.
Rozdział 6
Postanowienia końcowe
§ 22.
1. Niniejszy Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Klubu oraz rodziców dzieci uczęszczających do Klubu.
2. Sprawy nieuregulowane Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania placówki ustala Kierownik w formie zarządzeń wewnętrznych.
3. Zmiany niniejszego Regulaminu dokonywane są w sposób właściwy dla jego nadania.